Panduan A ke Peluh Penyembuhan Untuk Berpeluh berlebihan

Panduan A ke Peluh Penyembuhan Untuk Berpeluh berlebihan

Ia terbukti secara saintifik bahawa lelaki berpeluh lebih daripada wanita, dan mereka kehilangan kira-kira 250 g peluh sejam berbanding wanita. Kita semua berpeluh lebih daripada apa yang normal terutama apabila kita cemas, gelisah dan apabila kita berada di tempat yang terlalu sesak. Tetapi peluh berlebihan kadang-kadang boleh menjadi punca beberapa keadaan perubatan yang mendasari seperti masalah tiroid, diabetes, ketagihan arak, penyakit berjangkit seperti batuk kering, penyakit Parkinson, artritis reumatoid, strok, dan kegagalan jantung. Peluh berlebihan juga boleh menjadi satu keadaan keturunan disebabkan oleh terlalu aktif sistem saraf bersimpati. Ramai wanita mengalami peluh malam sejuk dan rasa panas semasa menopaus atau mereka peringkat perimenopausal. Ubat-ubatan antidepresan juga boleh menyebabkan berpeluh yang tidak normal terutamanya di bahagian kepala dan leher.

Badan kita perspires untuk mengekalkan suhu dalaman yang berterusan dikawal oleh sistem saraf simpatetik, yang menguasai kira-kira lima juta kelenjar peluh dalam badan dan kebanyakan jika kelenjar ini terletak di tangan. Rantaian bersimpati betul-betul terletak dalam kawalan dada kanan berpeluh tangan kanan. Begitu juga dengan berpeluh tangan kiri yang dikawal oleh kelenjar bersimpati kiri di dada kiri.

Apabila orang biasa berpeluh lebih dalam keadaan biasa, keadaan ini dikenali sebagai berpeluh yang tidak normal atau hiperhidrosis. Keadaan ini menyebabkan oleh kelenjar peluh yang rosak atau tidak berfungsi kelenjar bersimpati. Punca-punca utama keadaan ini masih tidak diketahui dan penyebab sebab dicetuskan oleh kebimbangan, obesiti dan ketegangan psikologi. Terdapat empat jenis utama hiperhidrosis:

* Palmar Berpeluh berlebihan (tapak tangan berpeluh) adalah suatu keadaan oleh peluh berlebihan tapak tangan di luar keperluan fisiologi.
* Axillary Berpeluh berlebihan (ketiak berpeluh) ditandai dengan peluh menitis melampau di ketiak dengan bau tetap yang biasanya tahan semua deodoran.
* Berpeluh berlebihan Muka (berpeluh muka) sebab dengan sedikit peningkatan dalam suhu dan kelembapan.
* Plantar Berpeluh berlebihan (kaki berpeluh) biasanya berlaku dalam bersama-sama dengan tangan peluh berlebihan akibat daripada sistem saraf simpatetik terlalu aktif.

Berpeluh yang tidak normal boleh menjejaskan kerja-kerja dan kehidupan sosial seseorang. Ia boleh menyebabkan orang yang terlibat dengan keadaan ini untuk mengasingkan diri mereka daripada perhimpunan sosial dan bertemu dengan orang lain untuk mengelakkan rasa malu. Orang-orang ini amat memerlukan untuk mencari penawar yang berkesan untuk peluh peluh berlebihan.

Sesetengah orang menggunakan penawar peluh seperti antiperspirant untuk mengelakkan peluh yang tidak normal dan sesetengah orang hanya menghilangkan bau yang disebabkan oleh peluh berlebihan. Sweat Penyembuhan boleh dalam bentuk ubat, iontophoresis, simpatektomi pembedahan torasik, botox kosmetik dan drysol. Walaupun peluh boleh menjadi menjengkelkan, mereka juga mempunyai kegunaan kepada manusia:

* Berpeluh mengawal -evaporation suhu badan kita peluh melindungi tubuh daripada persekitaran yang panas.
* Peluh membantu untuk menjaga kulit kita lembap.
* Berpeluh badan dan tangan ketika cemas mungkin berlaku atas sebab-sebab - untuk membantu kita melarikan diri daripada musuh jika mereka cuba untuk merebut kami.
* Peluh dari beberapa kawasan badan yang mengandungi aroma ('pheromones') yang menghantar isyarat rahsia kepada orang lain.
* Menurut majalah New Scientist (10 November 2001), peluh mengandungi antibiotik semulajadi dermicidin, yang membantu untuk memusnahkan bakteria pada kulit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar