Mengurangkan Stress Dengan Aromaterapi

Mengurangkan Stress Dengan Aromaterapi

Perkataan 'tekanan' digunakan henti-henti. Ia telah menjadi sebahagian daripada bahasa harian kami. Tetapi apa yang ia benar-benar bermakna?

Menghidap tekanan bermakna berada dalam keadaan ketegangan yang tinggi yang akhirnya boleh menjadi pelopor penyakit fizikal atau mental yang lebih serius. Tekanan lebih kerap dikenali sebagai 'ketegangan saraf. Apa yang kita maksudkan apabila kita bercakap mengenai keadaan tertekan adalah salah satu yang meletakkan tekanan kepada kita bahawa kita tidak dapat menghadapi ia. Ini keadaan tekanan kita menjadi begitu biasa profesion perubatan kini telah mengakui kesungguhan dengan mengadakan banyak simposium dan kongres mengenai subjek ini. Ia kini diiktiraf sebagai satu ancaman yang serius kepada kesihatan kita. Ia adalah pembunuh yang berpotensi dan kita mesti memberi perhatian untuk menguasai sebelum ia tuan kita.

Bagaimana aromaterapi boleh membantu

Aromaterapi bertindak pada sistem saraf, yang merupakan sistem yang paling halus dan salah satu yang paling mudah diganggu dalam dunia moden. Sistem saraf adalah salah satu yang kita tidak mempunyai kawalan ke atas seperti degupan jantung. Urut aromaterapi secara automatik melegakan penerima dengan bekerja pada titik tekanan pada kedua-dua belah tulang belakang yang berfungsi seperti satu siri stesen kuasa sedikit untuk menghasilkan tenaga. Dengan cara ini keadaan relaksasi dapat dicapai.

Minyak pati digunakan semasa urut muka dan badan mempunyai tindakan berganda. Pertama, mereka bekerja dengan bau dan kedua mereka diserap melalui kulit ke dalam aliran darah. Mereka adalah sekutu yang kuat dalam memerangi tekanan. Pilih minyak pati untuk hartanah menenangkan dan pengimbangan semula mereka. Minyak seperti bergamot, chamomile, lavender, marjoram, neroli, oren, petitgrain dan vetivert. Ini adalah untuk digunakan sama ada dalam penyediaan minyak pati tunggal dengan minyak sayur-sayuran seperti jojoba, kacang soya, bijan, St John Wort atau gandum kuman, atau dalam gabungan dua atau tiga minyak pati lagi dengan minyak sayur-sayuran.

Mengambil mandian aromaterapi tiga hingga empat kali seminggu menggunakan minyak pati yang menenangkan boleh menjadi sangat bermanfaat dalam mengurangkan tekanan. Jika masa tidak mengizinkan mandi, footbath yang boleh membantu atau span diri anda ke bawah dengan tuala basah yang 1 setitik minyak pati telah ditambah. Di samping itu, setitis vertivert (yang dikenali sebagai minyak pati ketenangan) akan melepaskan banyak ketegangan apabila digunakan anti-arah jam untuk solar plexus. Ini harus dilakukan pagi dan malam.

Ia juga baik untuk mengetepikan satu malam seminggu di mana makanan ringan yang dimakan, diikuti dengan mandi aromatik dan awal tidur sama ada membaca atau mendengar muzik. Ini akan membantu cas semula bateri anda. Peresap minyak di dalam bilik tidur boleh membantu menenangkan anda. Cubalah dengan menenangkan minyak seperti bergamot, chamomile, lavender atau neroli. A teh herba boleh berguna sebelum tidur, cuba bunga limau, lemon verbena, melissa, ketayap atau marjoram.

Diet yang baik juga boleh membantu anda berurusan dengan tekanan. Elakkan daging merah, tepung putih dan produk yang dibuat dengannya, gula, makanan diproses dan untuk menghadkan jumlah lemak dimakan. Cuba untuk makan sihat, makanan semula jadi di mana pun mungkin. Meditasi boleh membantu untuk beberapa. Walaupun 15 minit mengetepikan setiap hari untuk anda relaks dan tenangkan boleh memberi manfaat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar